ΣΠΟΡΟΙ CHIA...μια υπερτροφή θησαυρός για τον οργανισμό!
17 Oct
0

ΣΠΟΡΟΙ CHIA...μια υπερτροφή θησαυρός για τον οργανισμό!

Αρθρογράφος: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΝΑΝΤΙΑ

Chia ή αλλιώς Salvia hispanica L, όπως ονομάζεται είναι ένα καλλιεργούμενο φυτό, που καλλιεργείται για τους σπόρους του. Διάφορα δραστικά συστατικά συμπεριλαμβανομένων των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων, του άλφα λινολεϊκού οξέος, φυτικών ινών και διαφόρων φαινολικών ενώσεων έχουν ταυτοποιηθεί στους σπόρους chia και τα οφέλη τους στην υγεία του οργανισμού είναι πολλά. Οι καρποί Chia έγιναν ιδιαίτερα γνωστοί από τους ιθαγενείς προ Κολομβιανής εποχής αλλά και κατά την εποχή των Αζτέκων, σε χώρες όπως η Γουατεμάλα, το Μεξικό και η Κολομβία. Συνήθιζαν να καταναλώνονται ως πηγή ενέργειας ενώ ενσωματώνονται ακόμα και σήμερα μέσα σε αρκετά τρόφιμα.

Σύμφωνα με αρκετές έρευνες, έχει φανεί ότι τα συστατικά των σπόρων chia όχι μόνο μπορούν να βοηθήσουν σε ασθένειες όπως η υπερχοληστερολαιμία και ο διαβήτης, αλλά ότι μπορεί επίσης να ωφελήσουν και στην απώλεια βάρους. Σε μελέτη μάλιστα των Nieman et al. που διεξήγαγαν τυφλή μελέτη στην οποία 76 υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα τυχαιοποιήθηκαν να λάβουν 50 γραμμάρια σπόρων chia ημερησίως ή εικονικό φάρμακο, παρατηρήθηκε ματά από 12 εβδομάδες, ότι υπήρχαν διαφορές πριν και μετά από τη μελέτη στη μάζα σώματος των ατόμων.

Ανάμεσα στα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν, οι σπόροι chia είναι πλούσιοι σε μαγνήσιο και φαινολικές ενώσεις (κυρίως κερκετίνη και καμπφερόλη), με αποτέλεσμα να σημειώνουν ισχυρή αντιοξειδωτική ικανότητα. Ακόμα περιέχεται αρκετή ποσότητα ασβεστίου και καλίου γεγονός που δείχνει ότι μπορεί να είναι χρήσιμοι για τον έλεγχο της υψηλής αρτηριακής πίεσης.

Αναφορά δείχνει επίσης ότι σε μια μερίδα 100 γραμμαρίων από σπόρους chia, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και πιο συγκεκριμένα η θειαμίνη και η  νιασίνη βρίσκονται σε αφθονία με ποσοστό 54 και 59% αντίστοιχα της ημερήσιας αξίας. Επίσης μια καλή πηγή ριβοφλαβίνης και φυλλικού οξέος με ποσοστά 14 και 12 %, αντίστοιχα.

Όσον αφορά τα θρεπτικά συστατικά, οι σπόροι chia δείχνουν να είναι πλούσια πηγή σιδήρου, μαγνησίου, μαγγανίου, φωσφόρου και ψευδαργύρου.  Σύμφωνα με την περιεκτικότητά τους σε όλα αυτά τα οφέλιμα στοιχεία, έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες για να εκτιμηθεί κατά πόσον η κατανάλωση chia μπορεί να μειώσει τους παράγοντες κινδύνου καρδιαγγειακών νοσημάτων γεγονός που φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο για τη διεθνή κοινότητα.

Σχετικά με τον τρόπο χρήσης τους, μπορούν να καταναλωθούν μόνοι τους ή να προστεθούν σε άλλα τρόφιμα, όπως smoothies, δημητριακά πρωινού, τα μπάρες δημητριακών,  γιαούρτι, πίτες, ψωμί κ.α.

Σχόλια
Γράψτε σχόλιο
Diatrofologiki.gr © 2020, Μάρνη 8, Αθήνα, 10433, Ελλάδα | Powered by Digital4u